VEILIGHEID IS DROGREDEN VOOR KAPPEN VAN BOMEN FORT III BORSBEEK

 

OPINIE : VEILIGHEID ALS DROGREDEN VOOR KAPPEN BOMEN FORT III
 
Minister Peeters zegt telkens dat het kappen van bomen belangrijk is voor de veiligheid van het luchtverkeer.
Ministers weten dat ze mensen sneller kunnen overtuigen wanneer ze het woordje veiligheid in de mond nemen....
Maar in de praktijk hebben deze bomen niets met de veiligheid te maken!
 
Ik kan dit staven met enkele ontegensprekelijke bewijzen.
 
1) In heel de geschiedenis van de luchthaven van Deurne is er nog nooit een accident geweest met een vliegtuig dat in het bos terechtgekomen is.
2) Er is wel al een vliegtuig dat opgestegen was in Deurne enkele kilometers verder op een marktplein neergestort... misschien kunnen ze daarom beter uit veiligheidoverwegingen alle markten rond de luchthaven sluiten!
3) De appartementsblokken rond de luchthaven van Deurne zijn een grotere hindernis voor de piloten dan de bomen. De kans dat een vliegtuig dus tegen zo een appartementsblok aanknalt is veel groter!!! Bewoners van deze appertementsblokken klagen trouwens over soms gevaarlijke situaties wanneer een vliegtuig te laag landt.   Wanneer men binnenkort de landingsbaan verlengt om er grotere vliegtuigen toe te laten zal het gevaar van botsingen met de appartemenstblokken enkel toenemen.  De hellingshoek van landen en opstijgen is in Deurne (EBAW) 5.3% dus ongeveer 3°. Alles wat in de weg ligt van deze 5.3% is een hindernis en brengt het vliegverkeer in gevaar. Indien de bomen deze 5.3% overschreiden dan moeten enkel deze bomen gekapt worden, een volledig bos kappen is hiervoor niet nodig, gezien de aanvliegroute van Deurne zoals op alle luchthavens een smalle strook is.
 
Zie hiervoor :
 
 
4) Er zijn landingsbanen in België waar geen bomen in de direkte omgeving staan waar reeds meer ongelukken gebeurd zijn dan in Deurne, hoe verklaart Minister Peeters dat?
 
5) Er zijn landingsbanen in de wereld waar het landen een veel riskantere onderneming is dan in Deurne, in Deurne kan men landen recht op de landingsbaan zonder hindernissen (de bomen vormen geen gevaar, anders zouden er al vaker ongelukken gebeurd zijn).  Ik som verder in deze tekst even enkele landingsbanen met obstakels die dichtbij zijn en die meer vluchten kennen dan Deurne.
 
6) De veiligheid van een luchthaven hangt niet zozeer af van de omgeving maar eerder van het personeel zowel op de grond als in het vliegtuig. Piloten worden extra getraind wanneer zij moeten landen om "moeilijke" luchthavens. De aanvliegroutes voor Deurne zijn al tientallen jaren gekend en zijn ongevalvrij zolang het toestel in orde is. Maar een defect toestel kan ook neerstorten op de leien of tegen de kathedraal vliegen. Als voorzorg de kathedraal maar afbreken minister Peeters?
 
 
    - Crouchevel - (LFLJ) - Landingsbaan is slechts 535 meter lang
      een zeer drukke landingsbaan in het skiseizoen
      midden in de bergen op 6000 voet  (http://members.aon.at/slenz/graphics/COURCH3.jpg)
       Bergen en bomen vlak achter landingsbaan zijn veel hoger en meer aanwezig dan de paar in Deurne...
       Aan de andere kant van de landingsbaan is er vlak op het einde van de landingsbaan een diep ravijn.
 
 - St. Barthelemy in Guadeloupe - (SBH) - Start landingsbaan ligt direkt achter een steile heuvel.
   Einde landingsbaan is de zee.
   Piloten zijn verlpicht om heavy nose-down (zeer steil met de neus naar beneden) te landen. Iedere 30 minuten stijgt en landt daar een vliegtuig!
 
 
 
- Innsbruck, dichter bij huis maar wel een sensationele landingsbaan om op te stijgen en te landen. Luchthaven licht in een dal tussen zeer hoge bergen.
  Vliegtuigen moeten sterk stijgen om vlak na de landingsbaan over de zeer hoge bergen te geraken... De piloten die dagelijks op Innsbruck vliegen lachen met
  de paar boompjes in Deurne.
 
 
Eiland Saba - kleinste landingsbaan met start en einde naar zee gericht ter wereld.. piloten ervaren het opstijgen en landen als op een vliegdekschip.
Als het vliegtuig helemaal ten einde is van de landingsbaan dan zakt het vliegtuig even naar beneden naar  de zee toe omdat het nog
geen voldoende snelheid heeft. Bij het landen is de landingsbaan net lang genoeg op tot stilstand te komen.
 
 
Zo kan ik nog tal van voorbeelden geven.
 
En als je weet dat tegenwoordig vliegtuigen zeer wendbaar zijn en kunnen rekenen op allerlei technologische snufjes om zo een toestel in de meest moeilijke omstandigheden veilig te laten landen dan
gelooft niemand meer in het broodje-aap van Minister Peeters.
 
 
De meest legendarische luchthaven is nog steeds die van Kai Tak waar men grote toestellen laat landen te midden een miljoenen stad met hoge wolkenkrabbers.... dit bij de meest ongunstige weersomstandigheden.
Dus Minister Peeters zou er beter aan doen om de echte reden te zeggen voor het kappen van de bomen.... uitbreiding landingsbaan.
 
Een boodschap aan de bewoners van Deurne, verkoop nu je huis of appartement nu het nog iets waard is, als binnenkort de landingsbaan uitgebreid is en er landen meer en grotere vliegtuigen wil niemand nog vlakbij wonen, extra kerosine en lawaai zal jullie dagelijkse deel zijn.
 
Ik woon in Beveren vlak onder de aanvliegroute van Deurne, iedere avond scheren de vliegtuigen al vrij laag over ons huis, vooral bij slecht weer willen de piloten onder de wolken vliegen... dit maakt een hels lawaai en verstoort onze avondrust. Wanneer de landingsbaan verlengd wordt, wat een duidelijk gevolg gaat zijn van deze werkzaamheden, dan vrees ik het ergste, dan gaan de bewoners van Beveren nog meer last krijgen van deze avondvluchten.  De luchthaven van Deurne is enkel voor een select publiek (rijke zakenlui) en vrijetijdspiloten.  Voor deze enkelingen betalen wij ieder jaar behoorlijk wat belastingen. Dit terwijl je vanuit Antwerpen op een half uur in Zaventem bent. 
 
Deurne zoals het nu is, is net groot genoeg. Trouwens er is al genoeg luchtvervuiling in Antwerpen omwille van de zware scheepvaart, nog extra kerosine in onze tuinen kunnen we best missen als de pest.
 
Ik vind het moedig dat er nog mensen zijn die protesteren tegen dit onzinnig beleid van de regering. Dit dossier heeft jammer genoeg nooit een eerlijke kans gekregen. Er is alweer een belangrijk en mooi landschapselement minder in Antwerpen.
 
Johnny Van Bogaert - Beveren
 
Meer groen voor meer economie
meer economie voor meer groen